Pozor!

Spletna stran uporablja piškotke

Se strinjam

Kako deluje avtogeni trening?

Proces avtogenega treninga
kako deluje avtogeni trening

Po tednih oz. mesecih izvajanja avtogenega treninga tečajniki poročajo o spremembah v splošnem zdravju, boljši čustveni stabilnosti in odsotnosti anksioznosti v njihovem življenju. Vsa ta opažanja pa so tudi znanstveno potrjena, tako da je avtogeni trening objektivno potrjen kot učinkovito sredstvo pri soočanju z mnogimi obremenitvami. Vse te spremembe pa omogoča t. i. spremenjeno stanje zavesti, v katerem se izvaja avtogeni trening.


Stres in moderen način življenja

S tem ko se življenjski tempo stopnjuje, nas začnejo vsakodnevne obveznosti obremenjevati. Na eni strani smo na profesionalnem oz. službenem področju obremenjeni z usklajevanjem urnikov, z doseganjem želenih ciljev, z izpolnjevanjem zastavljenih rokov, na drugi strani pa se dokazujemo in ugajamo na zasebnem področju, med prijatelji in v družini. Te aktivnosti so neizbežne v rutini dneva, vendar, ko moramo biti naenkrat osredotočeni na vse naenkrat, lahko le-to povzroči napetosti, tesnobo, frustracije, občutke neuspeha in končno dobimo še občutek, da življenje ni v naših rokah. Širši pomen življenja je lahko izgubljen.


Beg in boj

Odziv »beg ali boj« je pradaven in je bil včasih namenjen odzivu na grožnje ali izzive, kot so npr. beg pred plenilcem ali lovljenje plena. Zenice se razširijo, srčni utrip se poveča, sproži se adrenalin, bronhiji se razširijo, zmanjša se delovanje prebavil, moč mišic se poveča. Sistem je namenjen fizični reakciji in energija se preseli iz manj nujnih opravil k tistim, ki omogočajo boj ali beg.

Sistem se počasi vrne v ravnovesje in vključi se sistem »počitek in prebava«. Zenice se zožijo, utrip se umiri in pospeši se prebava.

Po opisanem se jasno vidi, da je model bega in boja dobro deloval pri prednikih, plenilcih in nabiralcih. V modernem življenju pa smo vseskozi izpostavljeni »grožnjam« in izzivom, ki pa se ne porabijo z intenzivnim begom ali telesno aktivnostjo. Vsi ti stresorji, na katere se ne odzivamo s starodavnimi odzivi (beg ali boj), se kopičijo in povzročajo nenehno napetost. Pri tem je telo v neprestanem stanju pripravljenosti, zato postanemo utrujeni, razdraženi in napeti. Situacije se tako prenašajo iz dneva v dan, kar posledično pomeni slabšanje stanja. Sicer se ponoči regeneriramo in spočijemo, a ker se napetosti ponavljajo dnevno, ker so stresorji čez dan lahko prevelik zalogaj za organizem in ker jih hkrati ne umirimo, lahko na dolgi rok povzročijo škodo telesu in umu.

Zaradi tega je pomembno imeti orodje, kot je avtogeni trening, ki nam na priročen način omogoči, da se vrnemo v umirjeno stanje oz. t. i. fazo »počitek in prebava«. Tu je potrebno poudariti, da je telesna aktivnost enako potrebna in pomembna, vendar si med delavnikom težko privoščimo enourni premor. Tukaj se AT izkaže kot priročno in uporabno orodje.

 

Uporabni učinki avtogenega treninga

vsakodnevno izvajanje avtogenega treningaVsakodnevno izvajanje avtogenega treninga in preskok v pasivno koncentracijo omogočita drugačen način delovanja in dojemanja sebe in drugih, ne da bi se pri tem kakorkoli naprezali. To je novost za mnoge paciente, seveda pa je le-tem včasih potrebna podpora učitelja avtogenega treninga, da jih pomiri in jim pojasni, kaj pomenijo spremembe, ki jih doživlja.

Med vajo avtogenega treninga ni pravilnih ali napačnih rezultatov. Vse, kar je potrebno, da dosežemo sprostitev, je pravilna drža in miselna naravnanost.

Ljudje, ki redno vadijo, poročajo o:

  • osvoboditvi od tesnobnosti in napetosti,
  • občutku miru in občutku, da imajo svoje življenje pod kontrolo,
  • večji spontanosti v razmerjih,
  • osvoboditvi od nezaželenih navad.

Lahko se povečata tudi ustvarjalnost in nagnjenost k intuiciji. Lahko se bolj odprete čustvom in občutkom ali spominom, tudi obremenjujočim občutkom iz preteklosti, ki so bili potlačeni.

Vloga terapevta avtogenega treninga je ključna pri pomoči pacientom, da lahko premagujejo prve ovire, ki se pojavijo že takoj na začetku vadbe.

Ta povečana odprtost čustvom, spominom, intuiciji, ustvarjalnosti namiguje, da se poveča povezava z obema možganskima hemisferama. Analiza centralnega živčnega sistema med vadbo AT je namreč pokazala povečano usklajevanje leve in desne hemisfere. Povečalo se je alfa valovanje in tudi theta delovanje. Fiziološki testi so pokazali, da se po AT znižata tudi krvni tlak in vsebnost stresnega hormona kortizola.


Preberite še ...

Priljubljeni članki