Zdravljenje anksioznosti brez zdravil je lahko uspešno. Naravno zdravljenje anksioznosti je ena izmed možnosti, vendar je potrebno poudariti, da obstaja več duševnih motenj, kjer se lahko pojavljajo občutki anksioznosti. Največkrat je vzrok anksioznosti prekomeren stres, ki ga lahko uspešno znižujemo z zadostnim gibanjem, zdravo prehrano, predvsem in najučinkoviteje pa s tehnikami sproščanja kot so:

  • avtogeni trening,
  • meditacija,
  • progresivna mišična relaksacija,
  • vsakodnevna joga ...


V primerih, kjer so občutki anksioznosti prehudi, oz. so posledica preteklih travm, obsesivnih misli (obsedenosti s pretirano čistočo, vsiljene misli), vseprisotne pretirane zaskrbljenosti, je potrebno obiskati zdravnika, ki oceni vaše stanje in vas morda pošlje v nadaljnjo obravnavo. Če so simptomi anksiozne motnje preveč obremenjujoči, je potrebno uvesti zdravila. Lahko pa se odločite tudi za psihoterapijo, ki je v tem primeru lahko tudi zelo uspešna, le da traja dlje, da simptomi izvenijo. V vsakem primeru je pri težavah z anksioznostjo priporočljiva psihoterapija, ne glede na to ali jemljete zdravila ali ne. Poleg psihoterapije pa morate tudi poskrbeti tudi za učinkovito sproščanje, saj je prekomeren stres močna ovira za boljše počutje pri vsaki anksiozni motnji. Pogosto se tudi zgodi, da vas zdravnik napoti na tečaj sprostitvenih tehnik, kot so avtogeni trening, biofeedback, meditacija, čuječnost ...

Ne glede na to, ali so vaši občutki tesnobe blagi ali pa zelo obremenjujoči, lahko sami veliko pripomorete za boljše počutje in bolj sproščeno žviljenje.

Kaj lahko naredim sam takoj?

1. Zmanjšajte vnos kofeina


V kolikor radi pijete kavo ali pravi čaj, je priporočljivo, da počasi zmanjšate vnos omenjenih pijač in v kolikor je mogoče, da jih za določen čas opustite. Kofein namreč poviša stresni hormon in vas zato za nekaj časa naredi bolj budne, a hkrati tudi bolj anksiozne. Običajno to ne predstavlja težav, vendar pri nekaterih ljudeh lahko poveča občutek tesnobe oz. anksizonsoti. V kolikor se ne morete upreti kavi, je poskusite nadomestiti z zelenim čajem, ki lahko hkrati poživi in pomiri. Najbolje pa je, da namesto kave ali čaja, spijete kozarec vode in naredite kratek sprehod v naravi.

2. Pijte veliko vode in ne sladkih pijač

Mogoče boste presenečeni nad zmanjšanjem nivoja stresa, ko boste zaužili dovolj vode. To je najhitrejši način, ki ga lahko preverite takoj. Spijte 2 kozarca vode in čez 15 minut preverite počutje. Seveda voda ni magična palčka za vse težave, vendar boste v vsakem primeru občutili razliko.

3. Dobro se naspite

Zadosten spanec je vir zdravja. Med spanjem se možgani in telo regenerirajo. Potrebujete od 7 do 8 ur spanca dnevno, vendar se potrebe razlikujejo od osebe do osebe . Ljudje, ki dlje spijo, dlje živijo, so pokazale raziskave.


Najverjetneje ste že kdaj opazili posledice pomanjkanja spanja, če nekaj dni niste spali več kot 6 ur. Telo in um potrebujeta spanec in največ za svoje fizično in psihično zdravje lahko naredite, če dovolj spite. Vendar pozor, prekomeren spanec je prav tako škodljiv na dolgi rok.


Problem je seveda v tem, da če ste anksiozni, ne morete zvečer zaspati. V takšni situaciji pa se pojavi potreba po sprostitvenih tehnikah, ki so učinkovit in naraven način, da lažje zaspite (točka 8). Dolgoročno je npr. avtogeni trening bolj učinkovit od uspaval, saj se z dolgotrajnim jemanjem ustvari toleranca na uspavala, tako da morate povečevati odmerek za enak učinek. Poleg tega pa pri uporabi uspaval ne dosežemo pravilne strukture spanca. V primeru, da vam je zdravnik predpisal uspavala, je presodil, da jih potrebujete. Zato ne smete samovoljno prekiniti jemanja zdravil. Mora pa zdravnik poiskati rešitev za čim krajše obdobje jemanja teh zdravil.

4. Redno telovadite

Stresni odziv je bil v preteklosti namenjen, da ali: bežimo ali pa se borimo proti grožnji. Torej je stresu vedno sledila močna fizična aktivnost. Danes so stresorji bistveno šibkejši, a za naše telo nepredstavljivo dalj trajajoči. Vsi vemo, da je redna telesna aktivnost priporočljiva in zdrava, vendar je potrebno poudariti, da je ob visokem stresu, še toliko bolj potrebna telesna aktivnost, kljub temu, da smo utrujeni in nimamo volje telovaditi. Po končanem delu pojdite v naravo, na kolo ali se udeležite skupinskega športa s prijatelji. Družba in šport skupaj delata čudeže. Ob pretirani izčrpanosti pa vam bo seveda najbolj koristil počitek.

5. Omejite vnos alkohola

Alkohol ima v resnici protitesnoben učinek, torej pomirja v stanju opitosti. Dan po »daljši« noči pa je učinek ravno obraten, česar se zaveda skoraj vsak, ki je kdaj zaužil kakšen kozarec preveč. Pri ljudeh z anksioznimi motnjami pa lahko alkohol v resnici precej poglobi težavo in naredi zmedo pri nevronskih prenašalcih, ki vplivajo na naše počutje. Problem se lahko torej vsakič po zaužitju alkohola znova precej poglobi in zdi se, da le alkohol lahko »reši« težavo. Prav to pa lahko pri nekaterih ljudeh vodi v alkoholizem ali pa poslabša anksiozno motnjo do te mere, da so potrebna zdravila. Recite alkoholu ne (vsaj za kakšno leto, predvsem če slabo vpliva na vas).

6. Zdrava prehrana brez sladkorja pomagati uravnati stres

Hrana z veliko kompleksnimi hidrati, veliko zelenjave ter nekaj sadja, zmerne in zdrave maščobe in priporočljiv dnevni vnos beljakovin (bolj rastlinski in manj živalski), bodo pomagali uravnati vaš stresni odziv. Seveda v mejah, kolikor prehrana lahko pomaga.

7. Zdravi odnosi in pozitivno naravnano razmišljanje

Ko smo pod stresom se običajno ojačajo negativna čustva in pozitivna stopijo v ozadje. Vse to nas privede, da se vrtimo v začaranem krogu jeze, negativnih interpretacij dogodkov in še večjega stresa. V kolikor se znajdete v takem položaju, je potrebno ohraniti pozitiven pogled na položaj in uvideti, da trenutna situacija največkrat ni tako nemogoča in da bo trenuten problem videti čez eno leto vreden le zamaha z roko (seveda, niso vse situacije takšne). Prav stres pa negativno vpliva na odnose z bližnjimi in pogosto se znesemo nad »nedolžnim« partnerjem, otrokom ali sodelavcem. Zdravi odnosi dolgoročno korelirajo z duševnim in telesnim zdravjem. Z rednim sproščanjem boste občutno zmanjšali negativna čustva in odnosi se bodo lahko izboljšali.

 

8. Najučinkovitejše sredstvo priti stresu so seveda že prej omenjene sprostitvene tehnike, kot so avtogeni trening, meditacija, joga in druge

Na naši spletni strani predstavljamo avtogeni trening, ki ga je najlažje opisati kot zahodno meditacijo. Odlikuje ga globoka in hitra sprostitev. Potrebujemo le 10-15 minut vsaj 2 krat dnevno in v roku nekaj tednov lahko opazimo bistvene spremembe na bolje. Smo bolj mirni, preudarni, polni pozitivnih čustev, strpni… Terja pa nekaj časa in truda da ga osvojimo. 

Sprostitvene tehnike so daleč najboljši naraven način zniževanje stresa in s tem anksioznosti. Tudi če jemljete zdravila proti anksioznosti, potrebujete sproščanje, saj zdravila ne morejo odpraviti mehanizma telesa, da se na stresne dogodke ne bi telo odzvalo, kot se mora.

Tehnike sproščanja so pravzaprav nuja za vsakogar, vendar jih ljudje začnejo uporabljati, ko že iščejo rešitev nastalih težav, ki so nastale kot posledice tega, ker se niso sproščali sprosti in vsak dan.

Seveda so tu polega AT še druge različne oblike sproščanja, kot so različne meditacije, joga in vse osebno zelo priporočam. Problem pri jogi je v zamudnosti, saj traja lahko tudi uro in več. Vsekakor je nivo sprostitve in gibčnost telesa občuten adut tega načina sporočanja. Meditacija je lahko zelo podobna avtogenemu treningu, vendar je pod pojmom meditacija veliko različnih tehnik. Raziščite jih! Avtogeni trening pa si lahko podrobneje ogledate tukaj.vtogeni trening pa si lahko podrobneje ogledate tukaj.

Resnejše oblike anksioznosti terjajo poglobljeno obravnavo

V primeru, da vam omenjenih 7. točk ne pomaga, je potrebno, da obiščete zdravnika in kasneje tudi psihoterapevta. Zdravnik, najbolje psihiater, bo presodil ali bo psihoterapija dovolj ali bo potrebno zdravljenje z zdravili. Polega zdravil, boste potrebovali tudi psihoterapijo. Najbolj merljive pozitivne rezultate daje kognitivno vedenjska terapija in se uporablja pri širokem naboru težav, kot so:

  • anksioznost,
  • depresija,
  • posttravmatska stresna motnja,
  • osebnostne motnje,
  • bipolarna motnja,
  • pomoč pri odvisnosti, idr.

V primeru, da psihiater oceni, da potrebujete zdravila, vam priporočam, da jih jemljete toliko časa, kot vam to svetuje zdravnik. V kolikor boste uporabili zgoraj omenjene načine zmanjševanja stresa (kognitivna vedenjska terapija, avtogeni trening, šport, zdrava prehrana), je velika verjetnost, da boste hitreje prenehali z jemanjem zdravil. V vsakem primeru pa velja: vsak posameznik je drugačen, nekdo spije dovolj vode in se počuti čudovito, nekdo pa se mora posluževati vseh omenjenih načinov, da polno zaživi. Dokler ne poskusite, ne boste vedeli.

Nasvet: počasi in dajte si čas, vsemu boste kos!

Katere anksiozne motnje obstajajo?

Želim izvedeti več o avtogenem treningu.


Preberite še o stresu ...